Creșterea calității vieții profesionale a angajaților din sănătate, o condiție esențială pentru creșterea calității serviciilor medicale, include o serie întreagă de dimensiuni, cele mai importante intervenții fiind cele privitoare la îmbunătățirea relațiilor de muncă, timpul de lucru și timpul de odihnă, armonizarea vieții profesionale cu viața de familie, siguranța, sănătatea și securitatea în muncă, tratamentul demn al angajaților.
Îmbunătățirea semnificativă a relațiilor de muncă
Considerăm necesară îmbunătățirea relațiilor de muncă prin aplicarea legislației naționale și a celei a Uniunii Europene, a prevederilor CCMS și introducerea unor noi reglementări, menite să crească claritatea drepturilor și obligațiilor.
Îmbunătățirea relațiilor de muncă include Procedura de conciliere amiabilă a conflictelor individuale de muncă, aceasta vizând și introducerea conciliatorilor specializați în conflictele individuale de muncă din sănătate, ca parte a acțiunilor pentru creșterea calității vieții profesionale a angajaților din sănătate.
Creșterea clarității și aplicabilității regulilor privind timpul de muncă
Una dintre cauzele frecvente ale deteriorării calității vieții profesionale a angajaților din sănătate o constituie supra-încărcarea acestora cu sarcini de muncă. Soluția propusă de FSSR și asumată deja ca obligație comună în CCMS o constituie introducerea Metodologiei privind constituirea procedurii auditului timpului de muncă.
Din aceeași categorie face parte Procedura privind organizarea și efectuarea gărzilor în afara programului normal de lucru și Elaborarea modelului contractului individual de muncă cu timp parțial pentru desfășurarea gărzilor.
O intervenție menită să reglementeze mult mai adecvat timpul de muncă dar și să crească gradul de echitate al distribuției sarcinilor de muncă o constituie introducerea Procedurii stabilirii turelor/repartizării salariaților pe ture.
Respectarea reglementărilor UE în privința timpului de muncă, incluzând respectarea limitelor timpului de muncă, constituie de asemenea o preocuparea importantă a FSSR.
Respectarea tuturor drepturilor angajaților privitoare la timpul de odihnă
Alături de respectarea drepturilor privind acordarea concediilor de odihnă suplimentare și a pauzei de masă, reglementărilor privitoare la timpul de odihnă trebuie să li se adauge Procedura de acordare a concediului de odihnă anual plătit pentru fiecare contract individual de muncă, proporțional cu timpul lucrat, menită să transpună acest drept esențial
Introducerea unor măsuri de sprijin pentru noii angajați
Din măsurile menite să determine creșterea calității vieții profesionale prin adecvarea sprijinului la nevoi face parte și Metodologia de Organizare a Mentoratului, Adaptării și Practicii Profesionale, nevoie recunoscută deja în CCMS.